?קור רוח: מדוע נדרשת שגרת טיפוח שונה בחורף הנוכחי

מזג האוויר החורפי גורם ליובש בעור, מאיץ את תהליך איבוד חומצות השומן החיוניות לגמישותו ומשפיע על התאדות הלחות משכבתו החיצונית. הדבר בא לידי ביטוי בחספוס, קילופים, סדקים ואי־נוחות. כיצד תוכלו למנוע זאת ואיך המלחמה משפיעה גם היא על שגרת הטיפוח בחורף?

2024 כבר כאן והחורף איתה. הטמפרטורות צונחות, הרוחות נושבות, והמזגנים ותנורי החימום עובדים בעוז. החורף הישראלי אינו מהקשים בגלובוס, אך הוא מתאפיין בשינויים קיצוניים במזג האוויר, בגינם מופיעה שורה של תופעות שמוטב להתייחס אליהן מראש, להבין את השפעותיהן על העור ולהימנע מהן.

שוברים את המתח

המתח האופייני לחיים המודרניים תובע מאיתנו מחיר גבוה. מאחר שהעור הוא איבר החישה הגדול ביותר, המתח משפיע גם עליו.עור תחת מתח "עובד" שעות נוספות, וסובל משחיקת יתר. הסטרס פוגע בייצור מרכיבי מנגנוני ההגנה של העור (חומצה היאלורונית, חומצה לינולאית, חומצות אמינו וחומצות שומן), ומחליש את פעילות המחסום האפידרמלי, שתפקידו לשמור על הלחות ולמנוע התאדות של מים.

מאז השבעה באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיו, כולנו חווים מצב של "סטרס מתמשך" ההופך את העור לתגובתי יותר ומקשה על ריפוי תסמינים שונים. מתח ממושך גם מזרז את הקצב המטבולי של הגוף ומעייף אותו. הפרשת נוזלים מואצת משבשת את ויסות החום של הגוף ולעיתים בתנאי מתח, הרגליים או כפות הידיים קופאות בעוד הלחיים מתלהטות.

מתח עלול להוביל להתלקחויות בתופעות שונות (פסוריאזיס, אקזמה, אטופיק וכדומה). לעיתים, העור עדיין רגוע וקריר, אך תוצאותיה של התחושה הפנימית יורגשו בהמשך, ויש לראות בה סמן לירידה בפעילות המחסום האפידרמלי.

 

"החורף נחשב למועד האולטימטיבי לשיקום נזקי קיץ וטיפולי הבהרה, ומנוצל גם לטיפולים פולשניים ואגרסיבים יותר (פילינג למשל). היעדר קרני השמש החזקות מאפשר להכניס לשגרת הטיפוח חומרים פעילים ועוצמתיים יותר, מהם נמנענו בקיץ, משום שהם מעלים את סף רגישות העור לשמש", אומרת אור פוקס, מבעלי המותג היקארי מעבדות.

אלא שהמתח המלווה אותנו כבר ארבעה חודשים, החליש ועדיין מחליש את מערכת החיסון של העור, מלבה גורמי דלקת המופרשים בעור ומאיץ תהליכי מחלה שבעבר הופיעו בצורה קלה יותר.

"למצבי לחץ נפשיים וממושכים השלכות על העור ומצבו, כמו למשל הופעת פצעונים, יובש ועד למחלות עור שונות. כשהעור אינו בריא, פצוע ומגורה, חל איסור שימוש בתכשירים המכילים חומצות מכל סוג שהוא, שכן אלו עשויות להחמיר את המצב במקום להואיל. במקרים שכאלה יש תחילה להתמקד בשיקום העור והבאתו למצב מאוזן באמצעות מרכיבים מרגיעים, וויטמינים ומינרלים (בהתאם לאבחון הבעיה) ורק לאחר מכן לשוב להשתמש בחומצות השונות", מוסיפה פוקס.

https://finance.walla.co.il/item/3644114:קרא את המאמר המלא כאן
עודכן לאחרונה: 21.2.24
דילוג לתוכן